Livredning i åpent vann

senario

For å nå målet i læreplanen om livredning, tilbyr Sjøskolen et heldagskurs i livredning i Oslofjorden (ikke basseng).

Livredningskurset skal gi elevene kunnskap og ferdigheter om livredning i åpent vann gjennom praktisk trening og øvelser.

Kurset gjennomføres innenfor normal skoletid. Se innkalling for hvor og når dere skal møte.

Elevene vil få trening i følgende aktiviteter hvis alt går etter planen:

• Bruk av ulike og tilgjengelige redningsmidler for ilandføring av personer i nød
  • Trening av Hjerte-Lunge-redning (HLR)
  • Lære om farene ved nedkjøling (hypotermi)
  • Redde "druknede" personer fra sjøen og gi de riktig medisinsk behandling
  • Praktisk trening i hva du selv må gjøre dersom du havner i vannet (selvberging).

Forhåndskunnskaper: Det trengs ingen forkunnskaper for dette kurset, og vi vil selvsagt at flest mulig elever blir med på denne dagen.

Elever med spesialbehov: Dersom din klasse har elever med spesielle behov, eller det er andre ting vi bør vite om, så ønsker vi å høre fra dere i forkant av besøket hos oss!

Mat og drikke: Mat og drikke må medbringes.

Sjekk værmeldingen før dere kommer: Det er langt kaldere på sjøen enn på land! Ta med varmt og vindtett/vanntett tøy, lue, hansker og godt fottøy. I tilfelle du blir våt er det lurt med ekstra skift. Elevene er utendørs mesteparten av dagen.

Forankring: Læreplanen Fagfornyelsen har følgende kompetansemål når det gjelder svømming og livredning:

• forstå og gjennomføre livberging i, på og ved vatn ute i naturen
  • forstå og gjennomføre livreddande førstehjelp

Oslo bystyre har vedtatt at alle elever på 9. årstrinn skal få et undervisningsopplegg om Livredning i åpent vann ved Oslo sjøskole.

Invitasjon

Skolene får invitasjon til "Livredning i åpent vann" etter kjøreplan for hvert semester. Det er dessverre ikke mulig å melde seg på, dette for at alle skolene skal få lik mulighet til å delta.

Program Livredning i åpent vann:

• Oppmøte på innkalt sted.
  • Litt teori
  • Kurs i HLR og sideleie
  • Praktiske øvelser i HLR og sideleie
  • Lunsj
  • Praktiske bruk av redningsmidler
  • "Fall" i vann - med klær og reddningsvest
  • Oppsumeringsquiz
Scenario med HLR i snøvær

Svømmekunnskaper

Alle elever som skal være markører under øvelsene må kunne svømme.

Elevene som skal være markører i sjøen får utdelt våtdrakt med hette, hansker og sko.

Elevene må ha med seg eget badetøy og håndkle!

Kursbevis "Livredning i åpent vann"