Skolens historie

Undervisningen på sjøskolen var et praktisk tilbud til grupper med valgfag fiske/sjøfart, og foregikk om bord i båten "Spero" som hadde kaiplass i Bjørvika.

I 1973 fikk skolen leie plass innenfor Revierhavnen på Hovedøya. "Sjøvett" ble kjøpt inn som skolefartøy.

På slutten av 70-tallet begynte skolen med "obligatorisk" sjøvettopplæring av elever på 8. trinn (nåværende 9. trinn).

I 1982 kjøper skolen inn motorseileren "Iljernet". Fartøyet brukes hovedsakelig av elevgrupper med valgfag båtliv.

I 1986 flytter skolen inn i nåværende lokaler på Hovedøya. Lokalene var tidligere base for "Bugser og Bjergningskompaniet".

I 2001 blir "M/S Folden" kjøpt inn som nytt skolefartøy.

I 2003 blir "Sjøvett" solgt. Hun tjenestegjorde som skoleskip i 30 år for skoleetaten. Over 100.000 elever i Osloskolen har i disse årene fått opplæring og kanskje sin første erfaring med sjø og båtliv om bord i denne skuta.

I 2009 startet Oslo Sjøskole med kurset "Livberging i åpent vann". Dette er et obligatorisk kurs for alle elever på 9. trinn. Årsaken til at dette kurset ble startet var et byrådsvedtak som skal ruste Osloskolenes elever til å reagere riktig ved ulykker på/ved sjøen. Dette kom som følge av flere drukningsulykker hvor Osloskolenes elever var berørt

Siden 2019 har Oslo sjøskole hatt besøk av ca. 9000 elever hvert skoleår.

Gjennom vinteren 2023/2024 rehabiliteres hele byggeanlegget på sjøskolen. Dette medfører noe mindre aktivitet gjennom dette skoleåret, men målet er at alle klassene på 9. trinn skal få gjennomført livredningskurset også dette skoleåret.

Her ser du bilde av stedet hvor Sjøskolen ligger i dag. Lekterformann Otto Østby sitter i båten på det blikkstille vannet, foran det lille skuret som tilhørte "Lægterkompaniet".

Her ser du et av de første bildene av stedet hvor sjøskolen ligger i dag. Lekterformannen Otto Østby står her foran det lille skuret som tihørte "Lækterkompaniet".  Dette skuret brant ned til grunnen 3. desember 1928.